Βόλτα στη γειτονιά μας Εκτύπωση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΡΟΜΑ - 2013-2014
Τετάρτη, 09 Απρίλιος 2014 15:45

Το μήνα Φεβρουάριο το σχολείο μας έλαβε μέρος στην Περιφερειακή δράση της 23ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων: «Βόλτα στη γειτονιά ?ου». Η δράση εντάσσεται στο Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό Πρόγρα??α «Με τους Ρο?ά στο Μουσείο», το οποίο πραγματοποιείται σε συνεργασία ?ε το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.
Διαβάστε σχετικά με την υλοποίηση του προγράμματος:
Στόχοι προγρά??ατος :
  • Προσέγγιση των παιδιών Ρο?ά και παρότρυνση της συνεργασίας τους ?ε τα ?η Ρο?ά σε θέ?ατα τοπικής ιστορίας και προστασίας ?νη?είων .
  • Γνωρι?ία και εξοικείωση ?ε τα ?νη?εία της γειτονιάς τους -Γνωρι?ία ?ε το επάγγελ?α του ?ελετητή αρχαιολόγου .
  • Προσέγγιση εννοιών της προστασίας και διαχείρισης των ?νη?είων .
  • Προσέγγιση της έννοιας του ?ουσείου . Το παράδειγ?α του νέου αρχαιολογικού ?ουσείου της Χαλκίδας « Αρέθουσα ».
  • Να ?πουν τα παιδιά στο ρόλο του ?ελετητή ερευνητή και να ανακαλύψουν τα ?νη?εία, να κατανοήσουν τη χρήση τους διαχρονικά , να τα παρατηρήσουν , να τα καταγράψουν και να δράσουν .
Ο?άδα υλοποίησης προγρά??ατος :
  • κ. Ζωγραφία Κατσαρή, δια?εσολαβήτρια της κοινότητας των Ρο?ά στην Εύβοια,
  • 23η ΕΒΑ: Πένυ Γκάνη, Μαριανίκη Κουτσούκου, Αρχαιολόγοι -Μουσειολόγοι,Ειρήνη Κωνσταντού, Αρχαιολόγος - ΜΑ ?ιαχείριση Τέχνης, Ελένη Κόττη, σπουδάστρια σε πρακτική Τ?ή?ατος Μουσειολογίας, Μουσειογραφίας & Σχεδιασ?ού Εκθέσεων .
Το εκπαιδευτικό πρόγρα??α υλοποιήθηκε σε δύο φάσεις (γνωρι?ία -προετοι?ασία και υλοποίηση ):
Α) Επίσκεψη στις 25 Φεβρουαρίου 2014 στο σχολείο και γνωρι?ία ?ε τις τάξεις που θα συ??ετάσχουν στο πρόγρα??α . Σκοπός της επίσκεψης ήταν η δη?ιουργία ?ιας πρώτης επαφής ?ε τα παιδιά , ώστε να τους εξηγήσου?ε από κοντά τις δράσεις , να τους εξάψου?ε την περιέργεια και να τα παροτρύνου?ε να συ??ετάσχουν . Αποφασίστηκε να ενώσου?ε σε ένα τ?ή?α τους ?αθητές της Β΄ και τη Γ΄ τάξης και ?όνη της η Ε΄ ?η?οτικού.
Παιχνίδι σχετικά ?ε το επάγγελ?α του αρχαιολόγου
Σκοπός ήταν να ανακαλύψουν ?έσα από διαφορετικά αντικεί?ενα ποιοι εί?αστε , από που ήρθα?ε και να γίνει ?ία πρώτη ανάλυση και συζήτηση για το επάγγελ?α του αρχαιολόγου. ?ς εργαλείο χρησι?οποιήθηκε ?ια ?ικρή βαλίτσα η οποία περιείχε κάποια από τα εργαλεία /αντικεί?ενα που χρησι?οποιεί ο αρχαιολόγος στη δουλειά του ? ανά?εσά τους και άσχετα ?ε τον αρχαιόλογο αντικεί?ενα ! Τα παιδιά είχαν την ευκαιρίανα τα περιεργαστούν και να ?αντέψουν εκείνα αυτά που χρησι?οποιεί ένας αρχαιολόγος και που ορίζουν κυρίως την ανασκαφή.
Γνωρι?ία ?ε την έννοια του ?νη?είου και της ανασκαφής
Χρήση εικόνων ?έσω προβολής προτζέκτορα από ανασκαφές και ?νη?εία διαφορετικών χρονικών περιόδων και είδους , όπως αρχαίος ναός , εκκλησία , ?οναστήρι , πύργος, υδραγωγείο , σπίτι καθώς και βιο?ηχανικά κτίρια ( ?ουσείο φωταερίου στο Γκάζι ).
Σκοπός ήταν η προσέγγιση της έννοιας του ?νη?είου και της ιστορικής ?νή?ης , καθώς και η προετοι?ασία των παιδιών για το δεύτερο ?έρος του προγρά??ατος της γνωρι?ίας ?ε τα ?νη?εία της γειτονιάς τους , ?έσα από ?ία βόλτα .
Προσέγγιση των εννοιών της διαχείρισης και ανάδειξης ενός ?ουσείου



Β) Στις 27 Φεβρουαρίου 2014 πραγ?ατοποιήθηκε το δεύτερο ?έρος της εκπαιδευτικής δράσης «Βόλτα στη γειτονιά ?ου » που περιελά?βανε τη γνωρι?ία ?ε τα ?νη?εία που βρίσκονται πολύ κοντά στο 10 ο ?η?οτικό Σχολείο αλλά και στην ευρύτερη περιοχή που κατοικούν οι ?αθητές , η οποία αποτελεί για πολλά χρόνια τον πυρήνα κατοίκησης της φυλής των Ρο?ά στη Χαλκίδα. Τα παιδιά ?παίνουν στο ρόλο του ?ελετητή και γνωρίζουν και ?αζί ?ας τα ?νη?εία της γειτονιάς τους. Εργαλείο η παρατήρηση και συζήτηση ?έσα από ερωτήσεις .

Ο ερευνητικός περίπατος περιελά?βανε δύο στάσεις :
1η στάση : Οθω?ανικό υδραγωγείο
- Παρατήρηση του ?νη?είου και της αρχιτεκτονικής του .
Πιθανές ερωτήσεις για την καλύτερη κατανόηση του ?νη?είου ?έσα από την παρατήρηση και συ?πλήρωση ειδικού φύλλου εργασίας που είχε δη?ιουργηθεί για το πρόγρα??α , δύο φύλλα εργασίας προσαρ?οσ?ένα σε διαφορετικές ηλικίες συ??ετεχόντων ( Α΄ -Γ΄ και ?΄ -ΣΤ΄ ?η?οτικού ).
? Ξέρει κανείς πως ονο?άζεται και ποια είναι η χρήση του ;
? Από τι υλικά είναι κατασκευασ?ένο;
? Ποιοι ?πορεί να το έχτισαν ;
? Βλέπετε πόσο ?εγάλο και ψηλό είναι ;
? Πόσες τοξωτά ανοίγ?ατα και πόσα παράθυρα παρατηρείτε ;
-Αναπαράσταση της λειτουργίας του υδραγωγείου ?ε τη χρήση ?ακέτας.
Οι ε?ψυχωτές πραγ?ατοποίησαν ?ε τη χρήση νερού αναπαράσταση της λειτουργίας του υδραγωγείου χρησι?οποιώντας ένα ο?οίω?ά του από αφρολέξ . Έπειτα επιχειρήθηκε το ίδιο και από τους ?αθητές . Στόχος ήταν η κατανόηση της λειτουργίας του υδραγωγείου .
-Ακολούθησε συζήτηση για τους τρόπους ύδρευσης από τη βυζαντινή εποχή ?έχρι και σή?ερα , την ωφελι?ότητα , τη χρήση του νερού και τη συ?βολή του στην καθη?ερινή ζωή ενός ανθρώπου .
? Που το χρησι?οποιού?ε και γιατί ?ας είναι τόσο χρήσι?ο ; ( υγεία , υγιεινή , πόσι?ο , πλύσι?ο ).
2η στάση : Εργοστάσιο «Αρέθουσα », Το νέο αρχαιολογικό ?ουσείο της Χαλκίδας
-Παρατήρηση του βιο?ηχανικού κτηρίου και των ση?ερινών εργασιών αποκατάστασης .
? Ποια ήταν η χρήση του στο παρελθόν και ποια είναι σή?ερα ;
? Από τι υλικά είναι κατασκευασ?ένο ;
? Πόσο παλαιό είναι το κτήριο που βλέπετε ;
-Βιω?ατικό-κίνησης παιχνίδι για την κατανόηση της χρονολόγησης του ?νη?είου .
Τα παιδιά ?παίνουν ένα ένα σε σειρά και το κάθε ένα αντιπροσωπεύει ?ια δεκαετία ?έχρι να φτάσου?ε στο 1912, έτος κατασκευής της Αρέθουσας . Ση?ειώνου?ε ?ε κι?ωλία στο χώ?α τις δεκαετίες και στο τέλος κάνουν αφαίρεση , ώστε να βρουν την ακριβή ηλικία του εργοστασίου που θα γίνει ?ουσείο .
-Τα παιδιά τοποθέτησαν τα αντικεί?ενα που έφεραν από το σπίτι τους , όπως θα ήθελαν να τα δουν ?έσα στο ?ουσείο , έπειτα περιέγραψαν σε ένα καρτελάκι τον λόγο που το επέλεξαν και το τοποθέτησαν δίπλα στο αντικεί?ενο . Έφτιαξαν τη λεζάντα τους . Στη συνέχεια ?ας παρουσίασαν ένα ένα τα αντικεί?ενά τους .
Για το σχεδιασ?ό του προγρά??ατος ση?αντική υπήρξε η συ?βολή της Ζωγραφιάς Κατσαρή δια?εσολαβήτριας της κοινότητας των Ρο?ά όπου ?ας έδωσε τις απαραίτητες πληροφορίες για την ιστορία , την κατοίκηση , τις ασχολίες , τις συνήθειες των Ρο?ά που κατοικούν στη Χαλκίδα και ?ας έφερε σε επαφή ?ε το σχολείο . Έπειτα από συζήτηση αποφασίστηκε ο σχεδιασ?ός προγρά??ατος για παιδιά δη?οτικού . Για το πρόγρα??α επιλέχτηκε το 10 ο δη?οτικό σχολείο λόγω του ?εγάλου αριθ?ού ?αθητών Ρο?ά . Επιλέχθηκαν οι τάξεις Β΄ Γ΄ και Ε΄ , καθώς στα συγκεκρι?ένα τ?ή?ατα υπήρχε το ?εγαλύτερο ποσοστό παιδιών Ρο?ά . Λόγω της αδυνα?ίας ?ετακίνησης των παιδιών αλλά και της παρουσίας ση?αντικών ?νη?είων στην περιοχή αποφασίστηκε η διενέργεια του προγρά??ατος στη γειτονιά τους .
Συνολικά πήραν ?έρος 11 Ρο?ά σε σύνολο 23 ?αθητών .
Οι εμψυχώτριες